E-coaching is de nieuwe manier van online hulpverlenen. E-coaching staat voor "electronic"-coaching. Denk bijvoorbeeld aan E-mail die voor electronic mail staat. Het is een verzamelbegrip voor coaching via telefoon, e-mail, chat, of skype etc.

Bij E-coaching is er geen face to face contact. Er zit iets electronisch tussen. Maar dat hoeft geen belemmering te zijn voor een goed resultaat. Het vergt wel wat speciale vaardigheden van een coach, maar uiteindelijk is het gewoon een nieuwe manier van coaching. Door de technische ontwikkelingen kunnen coaches van steeds mooiere software gebruik maken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om gesprekken op te nemen, documenten te delen, tekeningen te maken tijdens een skype sessie etc.

 

We leven in een tijdperk waar sociale media een steeds belangrijkere plaats innemen. Voor mensen die gewend zijn de hele dag te msn-en, skypen of twitteren, is e-coaching dus een herkenbare manier van coaching. Uit onderzoeken blijkt, dat mensen die chatten of twitteren, makkelijker en sneller tot de kern van wat zij willen zeggen kunnen komen. Dat zou dus kunnen betekenen dat een e-coaching traject korter zou kunnen zijn dan een "normaal" coachingstraject. En daarbij komt nog eens dat het je geen reistijd kost.

 

Bij het aangaan van online coaching gesprek op Pluform is een vorm van digitale communicatie en daardoor een laagdrempelige manier voor coachees om coaching te ontvangen. In mijn gesprekken heb ik gezorgd dat de coachee haar verhaal kon doen. Zij had een ontwikkelingsvraag (Ik ben onzeker om mijn Nederlandse schrijf- spreektaal) waarin zij door mij werd begeleid en ondersteund. De vragen die voor mijn coach had gesteld waren op rationeel niveau, zij werd aan het denken gezet met wat zij dacht zelf nodig te hebben. Waar bepaalde gedachtes vandaan kwamen en hoe het zou komen dat zij zo over zichzelf dacht.

Ik heb gebruik gemaakt van het coachingsmatrix waar mijn coachee in haar verhaal de feiten moest benoemen, het probleem eruit moest halen, haar doelen moest stellen en vervolgens een actieplan moest uitvoeren.

 

Als coach heb ik fases van het cochtraject ingezet. De kennismakingsfase, analyseren van het probleem, formuleren van doelen. Verder zorgde ik voor een vertrouwensbasis waar ik de coachee de vrijheid heb gegeven wat over zichzelf te vertellen. Gecomplimenteerd waar nodig was en haar het gesprek te laten leiden. Hierna ben ik overgegaan naar het contract, met de voorwaarden van het traject. Door open vragen te stellen, de huidige situatie in kaart te brengen en de gewenste situatie vast te leggen. Een deel van de ABC-Model kwam er in voor, waardoor de coachee toch aan het denken is gezet, hoe haar doel te willen behalen.

 

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het in het begin moeilijk vond. Ik zag niet in hoe ik mijn coachee effectief kon begeleiden zonder in dezelfde ruimte te zijn als de coachee. Zonder dat ik toegang had tot de verbale communicatie. Maar oefenen baart kunst. Tijdens het oefenen met een medestudent  (die zich voordeed als coachee met een probleemvraag) heb ik opgemerkt dat je via e coaching toch snel tot de kern kan komen. verder heb ik gemerkt dat ik via de e coaching net zo goed en zorgvuldig mijn coachee kan helpen. In plaats van een paar sessies van gemiddeld vijf sessies, zijn er gemiddeld 10 mailcontacten (soms met opdrachten) nodig om hetzelfde resultaat te bereiken. En dat alles kan gewoon achter je telefoon of computerscherm!

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb