Strategisch Coachen

 

Tijdens de opleiding Maatschappelijk werk & Dienstverlening heb ik geleerd hoe ik mensen ondersteun  bij het omgaan met en het aanpakken van hun problemen in hun dagelijkse omgeving. Ik heb geleerd dat je als maatschappelijk werker niet alleen kijkt  naar de persoon die om hulp vraagt, maar ook naar de invloed van de problemen op andere mensen uit de omgeving van de cliënt. Als de problemen bijvoorbeeld met het hele gezin te maken hebben, kan een gerichte aanpak voor het gezin de oplossing zijn. Je kijkt niet alleen naar de problemen die cliënten ervaren in hun relaties met mensen om hen heen, maar richt je ook op praktische, psychische en materiële problemen zoals bijvoorbeeld, trauma's, schulden en/of woonvoorzieningen. 

 

In het verleden heb ik zelf te maken gehad met maatschappelijk werkers en coaches die mij hielpen in mijn privéleven. Zelf ben ik moeder en wist niet altijd hoe ik bepaalde doelen moest bereiken. Ook in mijn studie heb ik moeten strijden met behulp van mijn docent. Ik bleef problemen uit de weg schuiven en zag geen oplossingen meer. Ik heb met behulp van bijvoorbeeld peercoaches leerdoelen op papier gezet om samen er naar te kijken en aan te werken. In de gehele studie heb ik gebruik gemaakt van verschillende leerdoelen;

Hoe leer ik voor mezelf opkomen?

Hoe leer ik mezelf en anderen motiveren?

Hoe leer ik omgaan met feedback van anderen?

Wat zijn mijn sterke en zwakke punten?

Hoe reflecteer ik op mezelf?

Hoe kan ik mezelf plaatsen in het perspectief van een ander?

 

Strategisch coachen is doelgericht (waar wil je heen) en niet oplossingsgericht (waar wil je vanaf). Je lost alleen die problemen op die de voortgang belemmeren. Om hiermee aan de slag te gaan heb ik gebruik moeten maken van het kippentrappetje. Met behulp van het kippentrappetje verschuif je de mens -as van onder naar boven en op de taak- as van links naar rechts.

 

Tijdens de minor Begeleidingskunde heb ik geleerd anderen te coachen, het strategische coachen. Ook hier kwamen mijn bovenstaande leerdoelen aan te pas. Ik heb vanuit het Kennis-en Emancipatie Centrum Dona Daria moeders mogen coachen met verschillende problemen. Ik deed huisbezoeken bij de moeders en ik maakte afspraken op school met studerende moeders. Deze moeders deelden verschillende ervaringen en problemen. Denk hierbij aan het opvoeden van hun kinderen, het combineren van school en opvoeden, gezinssituatie en wonen en werk. Als coach heb ik vragen gesteld op zowel de taak-as als op de mens-as.  Coachen op de taak-as is gericht op het ontwikkelen van het bewustzijn van de coachees, het inzicht en het probleemoplossend vermogen. Als coach richt ik mij samen met de coachee op de feiten, analyseren van het probleem door de vragen te stellen, na verheldering van het probleem de coachee een doel laten opstellen om vervolgens een actieplan uit te voeren op basis van deze punten.

En coachen op de mens-as ook wel counselling genoemd is meer gericht op de welzijn van de coachees. Waar ik als coach vraag naar de behoeften van de coachee, op emotioneel vlak achterhalen wat de coachee denkt en hoe hij of zij tot een oplossing kan komen. Ook probeer ik de gevoelens van de coachee te achterhalen om vervolgens op rationeel vlak samen met de coachee tot een oplossing te komen. Op deze manier van coachen blijft de balans goed en kunnen we het doel zien te bereiken.

In de toekomst ben ik van plan een coachbedrijf opstarten voor jonge (tiener)moeders. Hierbij zal ik gebruik maken van coaching op verschillende niveaus;

  • Op individueel niveau, waarbij het gaat om de persoonlijke talenten en vaardigheden.
  • Op relationeel niveau, waarbij de ontwikkeling van vaardigheden als samenwerken, overleggen, onderhandelen of conflicthantering centraal staan.
  • Op systeemniveau, waarbij de ontwikkeling van het systeem, de organisatie of het team voorop staat, en mensen leren daarin hun plaats in te nemen, zodat er balans ontstaat.